سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلبریتی های من

نظر

باغ تاریخی ارم یکی از بهترین جاذبه های باستانی شیراز در داخل کشور و یکی از بهترین نمونه های باغ های ایرانی در شیراز در کنار رودخانه خشک است. حافظ، شاعر مشهور ایرانی در جهان ، در برخی از اشعار خود به این باغ اشاره می کند. این باغ در سال 1963 توسط دولت در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفت و سپس به یک باغ گیاه شناسی با گونه های مختلف از سراسر جهان تبدیل شد. باغ زیبای ارم در سال 2011 به عنوان نماد باغ های ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و شهرت جهانی دارد.

باغ ارم شیراز | یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی

باغ ارم

در حال حاضر این باغ بازدیدکنندگان زیادی را از همه اقشار جامعه نه تنها به دلیل هویت تاریخی بلکه به دلیل زیبایی و به عنوان یک مرکز تحقیقات گیاهان جذب می کند. حوض و چشمه های آن به ویژه در شب هنگام بازی با چراغ های رنگارنگ، زیبایی خاصی را به این باغ زیبا می بخشند. ویژگی های نام برده شده این باغ را به یکی از بهترین و برترین مکان های ارزشمند در ایران تبدیل کرده است؛ بنابراین این جاذبه جذاب بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی را به لذت بردن از مناظر دیدنی و فضای خوب آن می کشاند. 

این باغ دارای محیط مساعدی برای بیش از 45 گونه گیاهی است که بسیاری از آن ها به ترتیب برچسب گذاری شده اند. منطقه وسیعی به درختان میوه از جمله انار، پرتقال ترش، خرمالو، زیتون و گردو اختصاص یافته است. در قسمت باغ سنگ، طیف وسیعی از گیاهان زیبای نیمه گرمسیری به نمایش گذاشته شده است. درختان برج 200 ساله و برجسته که در سطح جهانی معروف به سرو ناز هستند بازدید کنندگان را از سراسر جهان به این باغ جذب می کنند. همچنین بیش از 300 گونه گل رز در ماه آوریل منظره ای پانوراما ایجاد می کنند. بنای عمارت داخل باغ با توجه به معماری، نقاشی، کاشی کاری، کنده کاری، سنگ تراشی و توری آن به عنوان یک شاهکار دوره قاجار شناخته می شود؛ عمارتی سه طبقه با سقف فلزی است. 

عمارت داخل باغ

عمارت باغ ارم

رواقی در جلوی ساختمان وجود دارد که دارای سقف مسطحی است که توسط دو ستون پشتیبانی می شود. از هفت کاشی رنگی در صحنه استفاده شده که نمایانگر داستان های ملی و مذهبی ایرانی است. ستون های این بنا را صفحات یکپارچه گاندوماک به ارتفاع بیش از دو متر پوشانده اند که بر روی آن ها اشعاری از چهره های مشهور ادبیات ایران مانند حافظ، سعدی و شوریده شیرازی حک شده است. مناظر پانورامای باغ، عطر و بوی گل ها، چشم انداز باشکوه درختان سرو قدیمی و عظمت بنای باستانی، بازدیدکنندگان از سراسر جهان را مسحور خود می کند و اینها دلایلی است که این باغ بی نظیر به یکی از پربازدیدترین جاذبه ها تبدیل شده است. 

بنا و باغ هر دو در اواسط قرن سیزدهم توسط ایلخانان یا رئیس ارشد قبایل قشقایی پارس ساخته شدند. طرح اولیه باغ، با ساختار چهار جانبه باغ بهشت ایرانی، به احتمال زیاد در قرن یازدهم توسط سلجوقیان گذاشته شد و سپس با نام باغ امپراطور در میان مردم شناخته شد. در طول 150 سال، این بنا توسط افراد مختلف تغییر، بازسازی یا سبک سازی شده است. این یکی از خصوصیات خانواده قوامی نجیب شیراز بود. این سازه 32 اتاق در دو طبقه را در خود جای داده بود که با کاشی هایی با شعرهایی از حافظ شاعر تزئین شده بود.